top of page

Miksi olen ehdolla Keskustan varapuheenjohtajaksi?


Lähdin mukaan Keskustan varapuheenjohtajakisaan, koska uskon aidosti, että Keskusta on useammalle suomalaiselle oikea poliittinen koti kuin mitä tämän päivän kannatusluvut kertovat.


En ole kasvanut keskustalaisessa kodissa, vaan valitsin Keskustan puolueekseni tietoisesti sen arvopohjan vuoksi. Minulle keskustalaisuus tarkoittaa vastuunkantoa, työnteon ja yrittäjyyden arvostamista – sitä, että jokainen tekee parhaansa, mutta olemassa on turvaverkko, jos elämä ei mene suunnitelmien mukaan. Minulle keskustalaisuus on vahvasti sitä, että koko Suomi pidetään mukana.


Viime vuosina olen kohdannut – erityisesti kaupungeissa ja kasvukeskuksissa – paljon ihmisiä, jotka ajattelevat monista asioista hyvin keskustalaisesti, mutta eivät silti koe Keskustaa omakseen. Mielestäni kyse ei ole siitä, että suomalaiset olisivat hylänneet keskustalaiset arvot. Kyse on enemmän siitä, että emme ole aina onnistuneet näyttämään, miltä keskustalaiset ratkaisut näyttävät tämän ajan Suomessa.


Suomen suurimmat ongelmat eivät ole irrallisia toisistaan. Vuosia jatkunut talouskasvun puute, syvenevä velkaantuminen, turvallisuusuhat, monien alueiden elinvoiman heikkeneminen sekä palvelutarpeen kasvaminen samalla, kun väki vähenee ja vanhenee, liittyvät kaikki yhteen. Siksi myös ratkaisujen on nähtävä kokonaisuus.


Ja juuri siksi uskon, että Keskustalla pitäisi olla Suomessa nykyistä vahvempi rooli.

Haluan olla rakentamassa Keskustaa, joka yhdistää vastuullisen taloudenpidon, toimivat ja saavutettavat palvelut sekä koko Suomen elinvoiman. Keskustaa, joka ymmärtää samaan aikaan taloutta, yrittäjyyttä, turvallisuutta ja ihmisten arkea.


Uskon myös vahvasti siihen, että alueiden elinvoima ei ole enää vain aluepolitiikkaa, jolla on eteläisemmässä Suomessa negatiivinen kaiku. Se on nykyään myös turvallisuus-, huoltovarmuus- ja omavaraisuuskysymys. Kun puhumme ruoasta, energiasta, logistiikasta tai turvallisuudesta, puhumme samalla koko Suomen toimivuudesta ja kestävyydestä. Koko Suomen, mikä tarkoittaa yhtä lailla etelän suuria kaupunkeja, kuin idän ja pohjoisen harvempaan asuttuja seutuja.


Keskustan ei tarvitse luopua juuristaan kasvaakseen. Päinvastoin. Meidän pitää osata puhua keskustalaisista arvoista tavalla, jonka ihmiset kokevat omakseen niin maalla kuin kaupungeissa eri puolilla Suomea – kadottamatta juuriamme.



Kommentit


bottom of page