
Suomenmaa, Petra Schulze-Steinen: 17.10.2024
MIELIPIDE. Valtio aikoo kiristää hyvinvointialueiden (HVA) talouden valvontaa. Tarkempaan syyniin ovat joutuneet Lappi, Keski-Suomi, Kanta-Häme, Satakunta, Itä-Uusimaa sekä Vantaa-Kerava.
Pitäisi kuitenkin muistaa, että HVA:n rahoitusta koskeva laki säädettiin ennen Venäjän hyökkäyssotaa ja covid-pandemiaa, jotka inflaation kiihdyttäjinä ovat nostaneet alueiden korko- ja muita kustannuksia. Rahoituslakeja laadittaessa ei tiedetty, kuinka paljon korjaus- ja investointivelkaa kunnilta siirtyi alueille. Korona-ajan hoitovelkakin on nostanut kustannuksia.
Alueiden on lain mukaan saatava ensimmäisten vuosien alijäämät kurottua umpeen vuoden 2026 alkuun mennessä.
Aikataulu ei ole realistinen.
Jos aikataulussa ei pysytä, joutuu HVA nk. arviointimenettelyyn, jossa arvioidaan, pystyykö alue järjestämään asukkailleen sote- ja pelastuspalvelut yhdenvertaisesti ja kohtuullisin kustannuksin, vai onko kyky ilmeisesti vaarantunut.
Menettelyn seurauksena alue voidaan liittää toiseen HVA:seen.
Pelko itsemääräämisoikeuden menettämisestä alijäämäisen talouden vuoksi ajaa alueita tekemään rajuja säästötoimia – leikkaamaan sote- ja pelastuspalveluista enemmän kuin järjestelmää suunniteltaessa oli mahdollista ottaa huomioon. Samaan aikaan alueen kyky tuottaa asukkaille yhdenvertaisia ja kohtuullisen hintaisia palveluita heikkenee, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti alueen itsemääräämisoikeuden arviointiin. Noidankehä on valmis.
Ainoa järkevä ratkaisu olisi siirtää vuoden 2026 määräaikaa muutamalla vuodella eteenpäin.
Maamme hallitus esittää HVA-lakiin kiristyksiä, joilla lisätään valtion ja vähennetään alueen määräysvaltaa. Toisin kuin nyt, arviointimenettely voitaisiin käynnistää heti ensimmäisen lisärahoituksen myöntämisen jälkeen. Menettelyssä selvitettäisiin aina mahdollisuudet HVA:iden yhdistämiseen.
HVA-uudistus on Suomen historian suurin ja kansainvälisestikin massiivisen kokoinen järjestely. Uudistus toimeenpantiin ”yön yli”, mutta on turha kuvitella, että se valmistuisi yön yli.
Mikään järjestelmä ei pysty yskimättä nielemään niin suuria muutoksia, kuin siirtyminen kunnilta HVA:lle on sote- ja pelastuspalveluille teettänyt. Mahdolliset HVA:n yhdistämiset aloittaisivat järjestelyntarpeet uudelleen. Mutta nyt tarvitaan alueille työrauha uudistua. Ei Suomen valtiollakaan olisi varaa ottaa vastaan kaatuvia HVA:ita.
Ainoa järkevä ratkaisu olisi siirtää vuoden 2026 määräaikaa muutamalla vuodella eteenpäin, jotta alueilla olisi aikaa ja todellinen mahdollisuus suunnitella säästötoimensa ja tarvittavat järjestelyt tutkitun tiedon, saatujen kokemusten ja käytettävissä olevan teknologian avulla – järkevästi tulevaisuuteen varustautuen.
Lyhytnäköiset leikkaukset tulevat kalliiksi, eikä ikääntyvällä Suomella ole siihen varaa.
Kommentare